Namaste - Reisverslag uit Mahendranagar, Nepal van Melissa Pura - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Mahendranagar, Nepal van Melissa Pura - WaarBenJij.nu

Namaste

Blijf op de hoogte en volg Melissa

05 April 2014 | Nepal, Mahendranagar

Rijbewijs, check, scooters, check, 1 guide, check.. Yes lets goo. Om 10.00 uur smorgens vertrokken we naar Dekhatbhuli, zo een 30 km verderop. Scooters getankt banden gepompt en gas erop. We waren al voorbereid dat we onderweg bij een brigade me rijbewijs moeten laten zien. Vervolgens reden we kris kras door het reservaat waar er zo regelmatig een aapje over rende. Na ruim een half uur te hebben gereden kwamen we bij indra aan die ons aan de rand van het dorp stond op te wachten. De weg af en de zandpaadjes op. We hebben een mini sahara gepasseerd ( en ook daar lekker met de scoot door mogen slippen)en kwamen toen bij een zelfgebouwd houten bruggetje, en ja dat kosten ons 40 cent om over te mogen steken. Gelukkig wilde de guide “mijn” scooter over de brug rijden en mochten Claire en ik het te voet doen. Daarna was het nog een stukje en kwamen we bij de eerst patiënt van CBR werkster 2. Een meisje van 23 jaar die verlamt was geraakt door een insectenbeet. Een ontzettend triest verhaal die ik jullie ga besparen. Voor onze tweede patiënt moesten we door de rivier. Gelukkig is het nu droog seizoen en kwam het water max tot de knieën. Jeetje wat was dit een heerlijk kind. We hebben gekeken naar de therapie en toen besloten toch te vertellen wat wij zouden doen. Het meisje kon namelijk niet hurken door haar spasme en was daardoor niet zindelijk te krijgen ( aldus cbr werker en er was geen wc) we hebben gezegd dat als het meisje ergens op zou kunnen zitten het waarschijnlijk wel zou lukken. Als het goed is gaan ze aan de slag met een plastic stoel + emmer, zodat ze misschien toch zindelijk kan worden. Het kindje heeft heerlijk bij me opschoot gezeten en leek zich goed te amuseren. De ouders vroegen of we niet nog een keer wilde komen dan mochten we ook blijven slapen. We hebben gezegd dat we ze graag terug zouden zien maar dan op het revalidatie centrum. Vervolgens nog een cliënt bezocht die alleen vanuit hurkpositie door verlamming kan lopen super mooi om te zien hoe ze voor haar een toekomst hebben gecreëerd. Ze is inmiddels president van een Organisatie voor gehandicapten en heeft zo toch een plekje in de maatschappij weten te bemachtigen! Moe maar voldaan keerde we terug naar NNSWA. Weer een stop door de politie maar deze keer kon ik hem wel laten zien.
Zondag hebben we de eerste focusgroep discussie gedaan. Alle 6 de CBR werksers waren naar NNSWA gekomen en gingen over onze punten in discussie. We hebben alles gefilmd en vervolgens op maandag vertaald naar het engels. Dit kosten wel veel tijd maar de verkregen informatie is erg nuttig. Daarna konden we starten met analyseren. Donderdag was de 2de, 3e en 4e focus groep. Ik was ziek dus ik kon helaas niet mee. Ik had hier enorm de balen van. Het centrum was wel heel lief voor me en kwam iedere keer even checken hoe het ging. Al met al Claire moest het dus zonder mij gaan doen. Helaas hadden ze niet helemaal begrepen hoe we het wilde. Dus misschien moeten we het nog gaan aanvullen met interviews. Verder was ik heel blij toen Claire en Indra weer terug waren op NNSWA. Ze stuurde namelijk om 1 uur dat ze eraan kwamen maar door miscommunicatie bleken ze pas 3 uur later te vertrekken. Aangezien het ritje maar een half uur zou duren heb ik behoorlijk peentjes gezweet toen ze er op 3 uur nog niet waren. Nou loos alarm gelukkig. De komende dagen zijn rustig. Morgen komt de Directeur van handicap International langs en dat is hier een hele happening ( ze zijn de grootste sponsors) Daarom moeten ook wij om 8 uur klaar staan en worden wij even gepromoot haha. We zijn weer benieuwd! Dan dinsdag even kijken hoe focusgroep 5.6 en 7 gaan en daarna beslissen of we nog wat extra’s moeten gaan doen voor onze info.
Owja, inmiddels hebben we ons eten wat uit kunnen breiden. Hotel hier verderop heeft een gevarieerde keuken ( sandwiches, chinees, nepalees, en 4 soorten pizza!) Ook hebben we de groentemarkt ontdekt dus zijn we ook al paar keer zelf met het fornuis gaan spelen. Het is nu etenstijd en we hebbe weer Dhaal Baat op het menu. Ook wel bekend als Rijst met Linzen/ curry.
Namaste ;)

• 06 April 2014 - 08:43

Mam:

Hoi lieverd goedemorgen, wat een belevenissen! Ik ben blij dat je weer een beetje beter voelt, succes met alles, ben benieuwd hoe dat vandaag ging met die directeur! Dikke X meiden,liefs mam

• 06 April 2014 - 09:07

Pap:

Hoi Melissa, bedankt voor jou update. We wachten vol spanning op de volgende. Blij te horen het jullie beiden nog steeds goed gaat. Groetjes Pap en veel xxxxxxxxx. We love you!

• 06 April 2014 - 12:04

Oma En Opa:

Hoi meiden, weer een apart verslag van jullie belevenissen. Melissa ik hoop dat je weer beter bent,het is vermoeiend om daar te werken en op de scooters is het nog harder werken dan hier op het asfalt.
    Zo dat is een uitgebreid menu of tafeltje dekje wat je allemaal opnoemt.hier gaat alles gewoon door en morgen ga ik de douchecel vervangen bij je ouders, het lekt te veel dus werk aan de winkel.Brian verhuisd 30 maart en op (1 April belt Ilonka ) Pa wil je Brian verhuizen want het was een vergissing ik trapte daar nog in ook.hun Lachen.ik niet.toch wel.Melissa werk je de hele dag en dan nog alles analyseren,is er dan nog een beetje vrije tijd. nu winkelen dat is zo gebeurt denken wij. maar geniet maar de tijd vliegt zo voorbij succes
    Oma en Opa

• 06 April 2014 - 12:47

Ton En Ilonka:

Lieve Melissa en Claire,

Fijn om van jullie te horen, jammer dat je er even niet bij kon zijn en je zorgen maakte over de tijd die ze in niemands land waren. Dit hoort allemaal bij jullie ervaring en jullie groeien 100% hierdoor! Meiden van de wereld kunnen jullie straks op je cv toevoegen. Uit je verslag maken wij op dat je nog steeds geniet van de aangeboden kennis en goed om te lezen dat jullie kennis daar ook wordt opgepakt. Qua eten is het nog steeds back to basic en zal dit ook van invloed zijn op je gestel. Zorg goed voor elkaar en kijk goed naar elkaar om.
    Kuffels vanuit een nu regenachtig nederland. Liefs Ton en Ilonka

• 07 April 2014 - 14:37

Jolanda Van Beelen:

Hoi Melissa, het is altijd weer leuk om de reisverslagen te lezen, het is een mooi avontuur waar je de rest van je leven met een goed gevoel op terug kan kijken.
    Veel succes en geniet van alles.
    xx Rob en Jo

• 09 April 2014 - 19:27

Whitley:

Gelukkig hebben jullie je eten wat uit kunnen breiden!
    Super leuk om bepaalde dingen terug te lezen die wij ook hebben meegemaakt.

Ik vond het zo hilarisch toen wij the fields ingingen dat je dan gewoon door een rivier moest met motor en al. En dat dat gewoon zo normaal is daar. Geweldig !

Groetjes aan iedereen!

X Whitley

• 12 April 2014 - 10:25

Open Atelier:

Lieve melissa,
    Dank voor je mooie en vrolijke reisverslag. We genieten er allemaal heel erg van en kijken er iedere keer naar uit.
    Dikke kus van ons allemaal, open atelier.